8. KOLAUDAČNÍ ŘÍZENÍ – Předpřejímkové a přejímkové řízení…
Předpřejímkové a přejímkové řízení
Objekt je nutno před kolaudací projít s investorem nebo s budoucím provozovatelem a zjištěné závady a nedodělky, po domluvě s investorem, do kolaudačního řízení opravit.
Kolaudační řízení
Kolaudační řízení se vypisuje jen pro stavby, u kterých bylo vypsané stavební povolení a je ukončením stavby. Před provedením kolaudačního řízení se stavba, která vyžadovala stavební povolení nesmí být využívána.
Návrh na zahájení kolaudačního řízení podává zhotovitel minimálně 7 dní před datem kolaudačního řízení na stavební úřad, který vydal stavební povolení. Na vědomí se dává objednateli, budoucímu provozovateli, projektantovi, dozorům a stavebnímu úřadu. Stavební úřad vydá Oznámení o kolaudačním řízení, které vyvěsí na veřejném místě.
Při kolaudaci se prochází objekt s komisí, investorem (budoucím provozovatelem) a zhotovitelem. Stavební úřad zejména zkoumá, zda byla stavba provedena podle stavební dokumentace ověřené stavebním úřadem ve stavebním řízení. Dále zkoumá, zda skutečné provedení stavby nebo její užívání nebude ohrožovat veřejné zájmy, především z hlediska ochrany zdraví a života osob, životního prostředí.
Dojde-li během provádění stavby ke změně státních technických norem nebo jiných technických předpisů, podle nichž byla zpracována projektová dokumentace, přihlíží k nim stavební úřad jen tehdy, pokud se jejich ustanovení vztahují i na stavby projektované a prováděné před jejich účinností.
Doklady potřebné ke kolaudačnímu řízení:
1. stavební deník, který je nutno vést do úplného odstranění kolaudačních závad
2. původní projektová dokumentace
3. při větších změnách – projektová dokumentace skutečného stavu, žádost o změnu stavby před dokončením
4. původní geometrické zaměření
5. stávající geometrické zaměření
6. osvědčení o správné funkci komínů, hromosvodů a antén
7. doklad o provedení tlakové zkoušky vodoinstalace
8. doklad o provedení tlakové a topné zkoušky ústředního vytápění
9. revize elektroinstalace
10. revize plynoinstalace
11. vyjádření Požární rady, hygienické stanice, svazu invalidů
12. prohlášení o shodě materiálů
13. doklady o další provedených zkouškách specifických pro účel stavby
Zjištěné závady
Zjištěné závady se rozdělují do dvou skupin:
1. Závady zásadně nebránící používání objektu – stavba je předána do provozu a určí se doba odstranění těchto závad. Převzetí opravených závad se provádí zápisem do stavebního deníku a potvrzením investorem.
2. Závady zásadně bránící používání objektu – stanoví se náhradní termín kolaudačního řízení, do kterého je nutno zjištěné závady odstranit.
Závěr:
Výsledkem kolaudačního řízení je Kolaudační rozhodnutí.
některé informace jsou mylné:
Návrh na zahájení kolaudačního řízení podává zhotovitel minimálně 7 dní před datem kolaudačního řízení na stavební úřad – kolaudační řízení si řídí každý st. úřad sám, tudíž nevíte kdy řízení nařídí(viz Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu § 80: Stavební úřad oznámí účastníkům řízení a dotčeným orgánům státní správy zahájení kolaudačního řízení nejméně 7 dnů před ústním jednáním spojeným s místním šetřením).
Dále u kolaudačního řízení nemusí být vždy zhotovitel! (viz Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu § 80:Je-li to účelné, přizve stavební úřad ke kolaudačnímu řízení projektanta, popřípadě zhotovitele stavby.)
Rádo se stalo 🙂